Maartje Bakermans (20): Een topstudente die besloot non te worden

Niet lang geleden was Maartje een veelbelovende geneeskundestudente. Haar grote droom was om dokter te worden en niets stond die droom in de weg. Totdat ze een jaar geleden voelde dat God haar riep om zich aan te sluiten bij ‘religieuze familie’ de Blauwe Zusters, en het klooster in te gaan. BEAM sprak met haar over deze ingrijpende keuze. “Ik zal nooit trouwen en ik zal leven in armoede en gehoorzaamheid.”

Waarom heb je besloten het klooster in te gaan?

“Ik heb er altijd al over nagedacht. Als kind ging ik vaak naar kampen van de Broeders van St. Jan en zag daar veel jonge, blije broeders en zusters. Het klooster leek me wel wat, maar tegelijkertijd stond het zo ver van me af dat ik het niet als reëel beschouwde. Het bleef al die tijd wel ergens in mijn achterhoofd zitten, maar ik ging gewoon door met mijn leven en volgde mijn droom om dokter te worden.”

“Totdat een jaar geleden een kennis, die ook in een klooster is ingetreden, haar getuigenis gaf. Op dat moment drong het opeens tot mij door: dit is echt, en misschien vraagt God het ook wel van mij! Mijn eerste gedachtes waren dat het niet kon, ik zou immers dokter worden. Na een gesprek met een Blauwe Zuster besloot ik voorlopig mijn angsten aan de kant te zetten en te gaan luisteren naar wat God precies wilde. In de tijd die volgde werd het langzaam duidelijk. Hoe meer ik ’ja’ zei, hoe gelukkiger en zekerder ik werd. Ik kreeg ook veel bevestigende bijbelteksten, zoals Romeinen 12:1-2Broeders en zusters, met een beroep op Gods barmhartigheid vraag ik u om uzelf als een levend, heilig en God welgevallig offer in zijn dienst te stellen, want dat is de ware eredienst voor u. Toen ik die tekst las, dacht ik: ‘Wauw, hoe duidelijk kan God zijn?!'”

Ben je toen gelijk gestopt met je studie?

“Ik heb nog een tijdje overwogen om mijn studie af te maken. Maar God riep me, Hij had op dat moment een plan met me, anders zou Hij het wel later vragen. Dus heb ik definitief ’ja’ gezegd en ben ik ingetreden bij de Blauwe Zusters in Italië. Eigenlijk heten zij ‘de Dienaressen van de Heer en de Maagd van Matarà’.”

“We zijn een missionaire congregatie, wat betekent dat onze grootste missie evangelisatie is. Ook wijden wij ons volledig toe aan Maria. Jezus heeft haar, toen Hij aan het kruis hing, ons als moeder gegeven. Wij willen samen met haar aan de voet van het kruis staan.”

Wat vond je het moeilijkst om achter te laten?

“Ik vond het heel erg moeilijk om te stoppen met geneeskunde, want dokter worden was echt mijn grote droom. Er is een liedje dat zegt: Will I change my dreams for His? Dat wilde ik. Het was natuurlijk ook moeilijk om vrienden en familie achter te laten, maar ik heb gelukkig nog contact met ze via e-mail en telefoon.”

“Het grootste ‘achterlaten’ zit ‘m in de drie geloften. Ons doel is om Jezus te volgen in Zijn kuisheid (Hij was niet getrouwd), armoede (Hij leefde van giften) en gehoorzaamheid (Hij deed alles wat God Hem vroeg).”

Wat houdt dat concreet in?

“Ik zal nooit trouwen, ik zal leven in armoede en in gehoorzaamheid. We doen bijvoorbeeld onze was met de hand en we hebben geen verwarming. Qua eten zitten we meestal wel goed, Italianen zijn heel vrijgevig! Maar soms eten we een week lang alleen maar brood en aubergines.”

“Gehoorzaamheid uit zich in je houden aan het rooster, en dat rooster is behoorlijk strak. Elke dag hebben we ongeveer een uur ‘vrije tijd’, dat meestal opgaat in wassen, douchen, het voorbereiden van bepaalde dingen, opruimen, etc. Ik zit dus nooit stil, er is geen even op de bank ploffen met een kopje thee. We wonen met z’n veertienen in een verbouwde koeienstal, dus het is heel klein. We slapen ook met z’n allen in één grote kamer. Jezus had ook geen plaats om Zijn hoofd te rusten, dus ook daarin mogen we Hem navolgen.”

Wat zijn jouw taken in het klooster?

“Elke dag hebben we één uur werk. Mijn taak is momenteel de schoonmaak, ik boen dus de wc’s. Eén keer per week kook ik. Verder ben ik verantwoordelijk voor ons wekelijkse uurtje sport en de recreatie op vrijdag- en zaterdagavond. Dan doen we spelletjes, of zingen en dansen we.”

Hoe ziet de toekomst er voor jou uit?

“Ik zit nu in het eerste jaar van mijn studie, het noviciaat. Hierna volgen drie jaar filosofie en theologie in een ander klooster. Daarna worden we uitgezonden naar één van onze huizen verspreid over de wereld. In december is onze inkleding, de Nederlanders mogen dan terug naar Nederland! Dus dan zie ik mijn familie weer. Voor alle zusters zijn er vijftien vakantiedagen per jaar, die je mag verdelen hoe je wilt.”

Eline Dondorp

>>> http://www.eo.nl/beam/geloven/item/maartje-bakermans-20-een-topstudente-die-besloot-non-te-worden

Geef een reactie

